החלום שלי רדום, אני רועד מתוך שינה – על המוזיקה של אדם כהן

אני זוכר את הפעם הראשונה ששמעתי שיר של אדם כהן. ישבתי בחדר הנוסף בקראוון הקטן שגרנו בו, אשתי ההרה ואני,  מחכים לילד וחיים את הלא-נודע. "חלמתי שאני מתעורר \ באמצע הלילה \ תינוק בוכה בעריסה \ ואת ישנה \ כלכך פשוטה \ מכסה אותך \ משחק איתו", ירה לעברי קול צלול בעדינות ורכות אין-קץ. לא יכולתי להפסיק לשמוע את השיר, חזרתי עליו שוב ושוב. איש רגיש חולם על חיים של בית מלא בחיים, על תינוק בוכה בעריסה ואבא שקם לדאוג לו. והמוזיקה הזו, שלא שמעתי כמותה קודם, עדינה ודוקרת, צלולה, אקוסטית ואלקטרונית גם יחד, שהיא כולה ריקוד של שירי כאב.

המוזיקה של אדם כהן מתרחשת בלילה. הוא לומד מוסר מהירח שמנחם אותו – "איך הוא תמיד מתחיל מהתחלה". היא עמוסה בבדידות וברצון לפגוש את האחת שתהיה לו החברה הכי טובה, רעייתו, שושנת העמקים. ובחלומות מתבטא החיפוש הזה: "אני יודע שאת שם \ משוטטת בין חיות הטרף \ בעינייך הכל מוזר \ הכח אוזל והלב נשבר \ גם אצלי זה ככה \ אני רואה אותך \ עמוק \ בתוך החלום שלי". היא שם, בתוך החלום שלו, כל מה שנשאר לו לעשות זה למצוא אותה. גם כשהוא ער הוא מספר איך הוא "לבד מבוקר ועד ערב, מכל הצדדים", וכשנגמרת השיחה הוא "נרדם ומקווה, שמחר אני אריה, שמתגבר ומעורר", אבל "בבוקר קם, לא ממש קיים, נופל על הרצפה, עצמות מתפוררות, הלב נמס". והבדידות כל כך גדולה עד כדי שהחלום עצמו הופך מבבואה של החיים לבבואה של עצמו: "החלום שלי רדום \ אני רועד מתוך שינה \ דומע בין אנשים ברחוב \ כמו ילד קטן… יום יבוא ואני חדש ואת פה".

723.jpg

כמו הצדיקים הקמים בחצות הלילה לבכות על צער וריחוק  השכינה – היא הצד הנקבי באלהות, כך מתעורר אדם כהן בלילות ומבכה את הבדידות, את הריחוק מזו שעוד לא הכיר. "קוּמִי רֹנִּי בַלַּיְלָה, לְרֹאשׁ אַשְׁמֻרוֹת" הוא מתפלל על רקע קלרינט קצבי פסוק מתוך מגילת איכה, מגילת החורבן והגעגועים, שופך כמים לבו.

התחושה בשיריו של אדם כהן היא שכל צליל קטן הוא עולם ומלואו, שמכיל ריקודי ניצחון של רחמים אדירים, כמאמר אחד השירים, בו בזמן שרוקד ריקוד של שירי כאב. כל צליל הוא קרן אור צלולה שמאירה את תהומות המלל שכהן צולל אליהם. יחד הם יוצרים תמונה מיוחדת, בשחור-לבן צבעוני של מילים וצלילים, ישירה כל כך, שמכניסה אותך אל עולמו הפנימי של היוצר באינטימיות מיוחדת במינה. המילים שכהן כותב פשוטות מחד, מביעות בפשטות עמקות של נפש סוערת, אך עמוסות במטען של משמעות כאשר לא מעט מהן מהדהדות פסוקים מן המקרא, אזכורים משולחן ערוך ור' נחמן. כך הוא מצליח במילים בודדות, תרתי משמע, ליצור עולם מלא רבדים ופרשנויות.

hphkzcjqnk-thomas-tucker.jpg

 האלבום "ריקוד" יצא בשנת 2013, שנה לאחר צאת אלבום הבכורה של כהן "בין רעש לקול", ושנה לפני האלבום השלישי "לבן". בשנה שעברה ראה אור אלבומו הרביעי שנקרא "קשת". לכל אחד הגוון הייחודי לו, אך בכולם חוזרים המוטיבים שהזכרנו כאן, הבדידות, החיפוש והעדינות. בשעה טובה, מאז האלבום האחרון הספיק אדם כהן למצוא את בחירת לבו, ולפני כחודש נישא למעיין. שיזכו לשמחה ולדבקות ולחיים משותפים מלאי משמעות. כעת ניתן רק להמתין לאלבום הבא ולדמיין כיצד ישפיע המהפך בחיים על המוזיקה… מזל טוב!

2 מחשבות על “החלום שלי רדום, אני רועד מתוך שינה – על המוזיקה של אדם כהן

להשאיר תגובה

